Känner du att det behövs ett nytt event och tävlingsjippo inom svensk orientering? Med rätt koncept och en genomtänkt plan kan du mycket väl dra igång något på egen hand. Ja just det, en brinnande glöd för orienteringsporten kommer vara till din fördel!
I den här artikeln ger vi dig som drömmer om att bjuda in till orienteringsfest smarta tips på vägen. Häng med!
Företag eller inte
För att organisera en tävling eller någon annan form av event inom sportens värld krävs det på flera plan företag bakom projektet. Du kan hålla tummarna för att föreningslivet hjälper dig, men det bidrag som fördelas av Riksidrottsförbundet ska täcka många områden. Chansen att kunna räkna med ett statligt ekonomiskt bidrag är därmed ganska liten. Fördelen är att det rent praktiskt inte är särskilt svårt att starta företag i Sverige. Är det främst du och kanske några få medarbetare som ska engagera er för att få igång orienteringsfesten räcker kanske en enskild firma. Räknad du med ett större arrangemang både till storlek, budget och innehåll kan ett aktiebolag vara ett bättre alternativ. Tipset är att ta en dialog med en expert inom området redan i tidig fas för att säkerställa att projektet rullar igång på rätt sätt från start.
Startkapital A och O
Även om mycket inom idrotten handlar om sponsring och stöttning gäller det att ha dina ekonomiska behov tydligt framräknade. Med en realistisk budget finns större chans att ditt drömprojekt blir verklighet. Startkapitalet har stor betydelse eftersom det avgör vad du faktiskt kan genomföra innan intäkterna kan rulla igång. Som företag har du idag goda möjligheter att få ekonomiskt stöd via andra aktörer än de traditionella bankerna. Ett exempel är Capcito som erbjuder förmånliga företagslån och andra smarta finansiella tjänster. Du ansöker direkt på nätet och kan räkna med snabb hantering av ditt ärende.
Ställ upp alla kända siffror för tävlingen eller eventet och se till dina aktuella resurser. Utifrån detta som underlag kan du sedan konkret se hur mycket kapital projektet kommer att behöva som förstärkning.
Rätt koncept?
Din idé kan kännas lysande på alla sätt när du själv reflekterar, men har du bollat idéer med utövare inom svensk orientering? Har du hört dig för bland ledare, entusiaster och föreningar? Det är definitivt ett viktigt inslag att undersöka hur stort intresset för just ditt påtänkta projekt är. Ibland är det svårt att se skogen för alla träd och feedback från människor som är en del av orienteringsporten kan hjälpa dig att se allt tydligare. Du kanske till exempel fokuserar på fel sak, vilket innebär att onödiga pengar spenderas som istället kunde använts till något bättre.
Kom ihåg att få igång ett “buzz” kring eventet eller tävlingen. Engagera dig i sociala medier för att nå ut med ditt budskap. Studera konceptet kring andra orienteringsjippon och försök att hitta ditt unika koncept.